Digitaal dossier
Per 1 juli 2020 is de complementair therapeut wettelijk verplicht om inzage en eventueel een afschrift van een dossier ook digitaal mogelijk te maken voor cliënt. Deze verplichting is vastgelegd in de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg (Wabvpz). Dit wil trouwens niet zeggen dat het verstrekken van een papieren kopie verboden is. Maar als de cliënt graag een digitale kopie ontvangt, dan dient de complementair therapeut hieraan gehoor te geven.
Digitale inzage en kopie impliceert dat er sprake is van een digitaal dossier. Het is daarbij niet vereist dat er wordt gewerkt met een speciaal aangekocht programma. Ook het mapje per cliënt op de laptop van een complementair therapeut geldt (óók) als een digitaal dossier. De gegevens zijn tenslotte digitaal opgeslagen. Wel dient de therapeut te zorgen – en dit is ook verplicht – voor adequate backups op een veilige locatie anders dan de praktijkruimte c.q. hetzelfde pand.
Een voorwaarde voor digitale inzage van het dossier is dat alle onderdelen van het dossier digitaal beschikbaar dienen te zijn. Is een test bijvoorbeeld schriftelijk afgenomen, dan dient men de afgenomen test te scannen, zodat deze digitaal beschikbaar wordt.
De cliënt heeft er per 1-7-2020 de volgende rechten (bij)gekregen:
  • Patiënt heeft het recht op kosteloze elektronische inzage (Artikel 15d).
  • Patiënt heeft het recht kosteloos een elektronisch afschrift van het dossier krijgen. (Artikel 15d).
  • Patiënt heeft het recht om gespecificeerde toestemming te geven voor gegevensuitwisseling met bepaalde (categorieën van) hulpverleners (Artikel 15a, lid 2)
  • Bij elektronische inzage of afschrift kan patiënt verzoeken om overzicht van wie en wanneer bepaalde informatie beschikbaar heeft gemaakt en wie wanneer bepaalde informatie heeft ingezien.(Artikel 15e)
  • Vragen van gespecificeerde toestemming aan de patiënt voordat de medische gegevens beschikbaar worden gesteld via een elektronisch uitwisselingssysteem. (Artikel 15a, lid 2.)
  • Houdt een registratie bij van de o.g.v. artikel 15a, tweede lid door cliënten verleende toestemming waarbij wordt aangetekend vanaf welk tijdstip de toestemming van kracht is geworden. Hij kan deze registratie beschikbaar stellen via het elektronisch uitwisselingssysteem. (Artikel 15c, lid 2)
Indien je nog niet doet aan digitale dossiervorming raden wij je dringend aan dit wel te doen. Denk, zoals eerder gemeld, na over een goede back-upprocedure en leg deze ook vast. Indien je niet aan het bovenstaande voldoet - en er komt een klacht en onderzoek tegen je bij de Autoriteit Persoonsgegevens - dan heeft de Autoriteit Persoonsgegevens het recht om sancties op te leggen.
Update CB/TOZO
Het blijft een onderwerp waarover het moeilijk is om alle informatie boven water te krijgen. Opnieuw zijn we geconfronteerd met een vraag die we aan onze juristen hebben voorgelegd. De vraag was:
" Kan een gemeente mij verplichten om een TOZO terug te betalen die ik al had aangevraagd voordat het bekend werd dat de CB beschikbaar was?"
Het antwoord van onze juristen was kort maar krachtig: Nee, dat mag een gemeente niet. Een gemeente mag niet met terugwerkende kracht een dergelijke regeling aanpassen omdat het in strijd is met het zogenaamde legaliteitsbeginsel. Het legaliteitsbeginsel gaat over twee dingen:
  • Ten eerste moet alles wat de overheid doet, gebaseerd zijn op wet- en regelgeving.
  • Ten tweede mogen (de meeste) nieuwe wetten en regels niet met terugwerkende kracht worden toegepast.
Mocht je toch een verzoek tot terugbetaling ontvangen van je Gemeente en je TOZO was eerder aangevraagd EN toegekend voordat de CB in werking trad, dan raden wij je aan om je rechtsbijstandsverzekeraar hierover te benaderen.